Reebergenlaan 4
2242 Zandhoven (Pulderbos)

+32(0)3 466 06 10
info@revapulderbos.be

Kwaliteitsmetingen

Binnen het revalidatiecentrum Pulderbos doen we aan een kwaliteitsopvolging via zelfevaluatie. We baseren ons daarvoor op de vier kwaliteitsdoelen die we in onze visietekst rond integrale kwaliteitszorg hebben omschreven.

Binnen Pulderbos doen we aan een kwaliteitsopvolging via zelfevaluatie.

Voor sommige indicatoren zijn we in het verleden in zee gegaan met externe organisaties zoals Investors in People, omdat we geloven dat investeren in medewerkers leidt tot betere kwaliteit van zorg!

Tijdens het najaar van 2020 hebben we samengewerkt met IDEWE i.k.v. een welzijnsbevraging. Deze werd ook her ingepland voor het werkjaar 2025-2026. 

Voor andere indicatoren hebben we ons gebaseerd op de meetinstrumenten binnen het Vlaams Indicatoren Project voor Patiënten en Professionals en de input van onze medewerkers. 

Bedoeling is dat de resultaten ons een objectief beeld geven van waar er nog hiaten zijn en waar verbeteracties nodig zijn. Via de hoofden zorgen we voor de opvolging en communicatie op diensten-/leefgroepniveau. Zodat ze op niveau van de revalidant kunnen bijsturen. En via ons K.E.I. gazetje zorgen we voor de interne communicatie op organisatieniveau. We geven hierbij aan waar  algemeen of op organisatorisch vlak nog aandacht voor nodig is. 

Investors in People

Als revalidatiecentrum legden we in de periode van 03/2015 tot 03/2017 een accrediteringsproject af samen met de organisatie Amelior. Investors in People is een unieke verbeter- en ontwikkelingsmethodiek die vertrekt vanuit het idee dat investeren in medewerkers leidt tot een kwaliteitsvolle werking. Een ervaren specialist hielp ons als organisatie om de werkpunten te inventariseren en reikte handvaten aan om goede praktijken in alle diensten te implementeren en/of te bestendigen.  In maart 2017 behaalde het revalidatiecentrum Pulderbos zijn accreditatie IIP:De assessment verliep aan de hand van de volgende indicatoren: 

Pulderbos mag gezien worden als een groep mensen die prestatiegericht werkt maar waar het aspect ‘mens’ in belangrijke mate speelt.

Voor onze organisatie betekent dit dat we een eerste zaadje hebben gepland wat betreft het werken aan continue vernieuwing. We zijn een lerende organisatie, die de voorbije periode continu verbeteringen heeft aangebracht met het oog op de toekomst. We willen groeien in onze kernopdracht de ZORG voor de kinderen en jongeren, maar ook wat betreft de ONTWIKKELING de medewerkers.

We hebben met dit IIP-certificaat groen licht gekregen om verder te werken aan het verbeterproces, zodat onze expertise uitgebreid kan worden en de gedrevenheid van de medewerkers aangewakkerd kan blijven.

Aanvankelijk was in het voorjaar van 2020 een herassessement vooropgesteld, maar o.w.v. de pandemie ging dit niet door. We kozen toen voor een samenwerking met IDEWE.

Welzijnsbevraging IDEWE

In ‘volle coronacrisis’ vonden we het extra belangrijk om te focussen op het welzijn van onze medewerkers. Het uitwerken van een beleid rond Welzijn op het Werk werd dan ook als operationeel doel binnen ons strategisch plan vooropgesteld.

Om de hiaten rond het welbevinden op organisatieniveau in kaart te brengen hebben we ons als centrum laten bijstaan door IDEWE. Samen met hen hielden we in oktober 2020 een welzijnsbevraging onder alle medewerkers. Met deze bevraging  kregen we zicht op welzijnsindicatoren en onwelzijnsindicatoren in ons centrum. Dit onderzoek toonde aan dat er op organisatieniveau geen sterke indicaties zijn van verhoogde psychosociale belasting, maar de aandachtspunten die uit de bevraging naar voren kwamen werden opgevolgd. Cf. ook onze visieteksten Welzijn Op het Werk en Inspraak en Autonomie. We kozen er voornamelijk voor om samen met de medewerkers de vertaling te maken naar actiepunten binnen de eigen concrete dienst of het eigen functioneren en vandaaruit verdere acties plus opvolging te voorzien. Voor het werkjaar 2024 - 2025 werd deze welzijnsbevraging opnieuw ingepland. Wordt vervolgd…

Tevredenheidsonderzoek

Sinds het voorjaar 2012 organiseren we een tevredenheidsonderzoek bij de ouders van de opgenomen kinderen en jongeren. Om de zes maanden werd men bevraagd omtrent een ander thema, we brachten de ouders dan via een brief op de hoogte van de resultaten. 

In 2019 reviseerden we deze formule. We integreerden binnen de bevraging enkele thema’s die gelinkt zijn aan Wet Patiëntenrechten en patiëntveiligheid. Bovendien zorgen we er nu ook voor dat iedere wilsbekwame patiënt en/of zijn ouders naar het einde van de opname toe een tevredenheidsenquête aangeboden krijgt en zodoende ook zijn feedback kan geven over alle 5 thema’s. Namelijk: Kennismaking en Onthaal, Zorg, Info en Betrokkenheid, Faciliteiten, Onderwijs a.d.h.v. 40 vragen. We bieden de vragenlijst aan in drie talen (Nederlands, Frans en Engels). Jaarlijks in september (na een werkjaar dat loopt van 01/09 tot en met 31/08 het daaropvolgend kalenderjaar)  worden de resultaten verwerkt. De diensthoofden bespreken met hun diensten eventuele verbeteracties. Dit kunnen quick wins zijn, acties die op korte termijn te realiseren zijn of eerder acties die uit te werken zijn binnen de operationele doelen van onze organisatie en zodoende mee in het beleidsplan worden ingezet.

Resultaten 2023-2024
Resultaten Tevredenheidsonderzoek (werkjaar 2023-2024): Van de 161 meegegeven vragenlijsten werden er 70 ingevuld. Dit is een respons van 43,4%. Omtrent alle vijf thema’s waren de respondenten in het algemeen tevreden tot zeer tevreden. 

Verbeteracties  2023-2024

  • Op één bepaalde leefgroep werden de afspraken rond reiniging sondevoedingspompen heropgefrist
  • Opmaak trainingsschema bij kinélessen (op vraag van ouders)
  • Uitbreiding aanbod vegetarische vleesvervangers (2 soorten varianten: gepaneerd/in pasta of saus)
  • Uitwisseling bereidingsinstructies ontdooide maaltijden in het weekend
  • Aandachtspunt: opvolging of er een blijvende nood aan extra koelkasten is(momenteel voorzien voor ouders die rooming in doen)
  • Info die ouders op eerste opnamedag krijgen (zoals voorstelling leefgroepwerking) ook meegeven met de infobrochure
  • Aanpassing voeding tijdens boostcamp (meer momentjes aanbieden voor wat ‘lekkers’)

Interne kwaliteitsindicatoren

Binnen onze kwaliteitswerking hebben we enkele prioriteiten gesteld. Aangaande deze thema's of ‘priors’ wordt kort op de bal gespeeld d.m.v. frequente audits (= systematische en periodieke controles). 

Hieronder vindt u een overzicht van de  audits: