Reebergenlaan 4
2242 Zandhoven (Pulderbos)

+32(0)3 466 06 10
info@revapulderbos.be

Kwaliteitsmetingen

Binnen het revalidatiecentrum Pulderbos doen we aan een kwaliteitsopvolging via zelfevaluatie. We baseren ons daarvoor op de vier kwaliteitsdoelen de wie in onze visietekst rond integrale kwaliteitszorg hebben omschreven.

Binnen Pulderbos doen we aan een kwaliteitsopvolging via zelfevaluatie.

Voor sommige indicatoren zijn we in zee gegaan met externe organisaties zoals IIP en IDEWE. Voor anderen hebben we ons gebaseerd op de meetinstrumenten binnen het Vlaams Indicatoren Project voor Patiënten en Professionals. Bedoeling is dat de resultaten ons een objectief beeld geven van waar er nog hiaten zijn en waar verbeteracties nodig zijn. Via ons K.E.I. gazetje zorgen we voor de interne en externe (= website) communicatie van de priors.

Tevredenheidsonderzoek

Sinds het voorjaar 2012 organiseren we een tevredenheidsonderzoek bij de ouders van de opgenomen kinderen en jongeren. Om de zes maanden werd men bevraagd omtrent een ander thema, we brachten de ouders dan via een brief op de hoogte van de resultaten. 

In 2019 reviseerden we deze formule. We integreerden binnen de bevraging enkele thema’s die gelinkt zijn aan Wet Patiëntenrechten en patiëntveiligheid. Bovendien zorgen we er nu ook voor dat iedere wilsbekwame patiënt en/of zijn ouders naar het einde van de opname toe een tevredenheidsenquête aangeboden krijgt en zodoende ook zijn feedback kan geven over alle 5 thema’s. Namelijk: Kennismaking en Onthaal, Zorg, Info en Betrokkenheid, Faciliteiten, Onderwijs a.d.h.v. 40 vragen. We bieden de vragenlijst aan in drie talen (Nederlands, Frans en Engels). Jaarlijks in juli worden de resultaten verwerkt, met de diensten worden eventuele verbeteracties afgesproken. Dit kunnen quick wins zijn, acties die op korte termijn te realiseren zijn of eerder acties die uit te werken zijn binnen de operationele doelen van onze organisatie en zodoende mee in het beleidsplan worden ingezet.

Resultaten
Resultaten Tevredenheidsonderzoek (werkjaar 2019-2020): Van de 40 meegegeven vragenlijsten werden er 19 ingevuld. Dit is een respons van 47,5%. Omtrent alle vijf thema’s waren de respondenten in het algemeen tevreden tot zeer tevreden. 

Verbeteracties

  • Op één bepaalde leefgroep werden er afspraken gemaakt in communicatie met ouders rond toezicht patiënten tijdens de middagpauzes.
  • Voorziene wijzigingen in therapieplanning dienen wekelijks door de therapeuten doorgegeven te worden.
  • Revisie van de procedure inzage en afschrift (patiëntendossier) met daarbij afspraken rond uniformiteit wat betreft het meegeven van verslaggeving.
  • Vegetarische maaltijden worden meer aangeboden (minstens 2x/w). Kinderen die vegetarisch willen eten kunnen dit sowieso ook melden bij opname.

Investors in People

Als revalidatiecentrum legden we in de periode van 03/2015 tot 03/2017 een accrediteringsproject af samen met de organisatie Amelior. Investors in People is een unieke verbeter- en ontwikkelingsmethodiek die vertrekt vanuit het idee dat investeren in medewerkers leidt tot een kwaliteitsvolle werking. Een ervaren specialist hielp ons als organisatie om de werkpunten te inventariseren en reikte handvaten aan om goede praktijken in alle diensten te implementeren en/of te bestendigen. De assessment verliep aan de hand van de volgende indicatoren: 

In maart 2017 behaalde het revalidatiecentrum Pulderbos zijn accreditatie IIP:

Pulderbos mag gezien worden als een groep mensen die prestatiegericht werkt maar waar het aspect ‘mens’ in belangrijke mate speelt.

Voor onze organisatie betekent dit dat we een eerste zaadje hebben gepland wat betreft het werken aan continue vernieuwing. We zijn een lerende organisatie, die de voorbije periode continu verbeteringen heeft aangebracht met het oog op de toekomst. We willen groeien in onze kernopdracht de ZORG voor de kinderen en jongeren, maar ook wat betreft de ONTWIKKELING de medewerkers.

We hebben met dit IIP-certificaat groen licht gekregen om verder te werken aan het verbeterproces, zodat onze expertise uitgebreid kan worden en de gedrevenheid van de medewerkers aangewakkerd kan blijven.

Aanvankelijk was in het voorjaar van 2020 een herassessement vooropgesteld, maar o.w.v. de pandemie werd dit on hold gezet.

Welzijnsbevraging

Binnen de huidige maatschappelijke context vinden we het revalidatiecentrum belangrijk om te focussen op het welzijn van onze medewerkers. Dit thema was eveneens een belangrijk onderdeel van het accrediteringstraject dat we hadden aangegaan met IIP (Investors In People). Het uitwerken van een beleid rond Welzijn op het Werk werd dan ook als operationeel doel binnen ons strategisch plan vooropgesteld.

Om de hiaten rond het welbevinden op organisatieniveau in kaart te brengen hebben we ons als centrum laten bijstaan door IDEWE. Samen met hen hielden we in oktober 2020 een welzijnsbevraging onder alle medewerkers. Met deze bevraging willen we zicht krijgen op welzijnsindicatoren en onwelzijnsindicatoren in de professionele omgeving. Dit onderzoek toont aan dat er op organisatieniveau geen sterke indicaties zijn van verhoogde psychosociale belasting, maar de aandachtspunten die uit de bevraging naar voren komen worden wel best opgevolgd. We kiezen er momenteel voor om samen met de medewerkers de vertaling te maken naar actiepunten binnen de eigen concrete dienst of het eigen functioneren en vandaaruit verdere acties en opvolging te voorzien in het komend werkjaar.